Fennállásának tizedik évfordulóját ünnepli októberben a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ, amely az autóipari mérnökök számát tekintve a cégcsoport második legnagyobb európai kutatás-fejlesztési központjává nőtte ki magát.
Ötfős osztályból 1300 mérnököt foglalkoztató fejlesztési csomópont
A Budapesti Fejlesztési Központ folyamatos bővülését a magyar mérnökök szaktudása, elkötelezettsége alapozta meg. Nélkülük lehetetlen lett volna egy évtized alatt ekkora növekedést produkálni. Míg 2007-ben 300 mérnök, 2012-ben már ennek több mint kétszerese, hétszáz szakember dolgozott a Budapesti Fejlesztési Központban, majd még dinamikusabb fejlődés következett: 2013 őszén kilencszáz mérnök dolgozott a legmodernebb autóipari fejlesztéseken, mostanra pedig már 1300 szakember fejleszt itt – mondta Oliver Schatz, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért felelős elnöke, a fejlesztési központ vezetője. A mérnökök jelenleg az idén augusztusban felavatott új komplexumban dolgoznak, és fő tevékenységük a gépjárműelektronikai, valamint vezetéstámogató és motorvezérlő rendszerek fejlesztése.
A magyar mérnöki szaktudás mint innovációs motor
A Budapesti Fejlesztési Központ elődje egy 2000-ben létrehozott ötfős osztály volt. A szakértők kezdetben az automata váltóvezérlés tökéletesítésével foglalkoztak. 2000 és 2005 között további üzletágak is alakultak, amelyek az elektromos vezérlés, valamint az érzékelő- és elektromos gépjárműrendszerek fejlesztésével foglalkoztak. 2005 októberében ezek az osztályok önálló vállalati egységgé szerveződtek, és létrejött a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ, a cégcsoport második legnagyobb európai k+f központja.
A központ egyre több feladatot kapott: a gépjármű-elektronikai vezérlőrendszerekkel, valamint ABS fejlesztésekkel is elkezdtek foglalkozni, de kiemelkedő szerepet játszik a centrum mind hardver-, mind szoftverfejlesztésben. 2007-től kezdték meg a tolató- és parkolóradarok, 2008-tól pedig a modern fedélzeti eszközök és multifunkcionális fedélzeti kijelzők fejlesztését. A központ jelenleg 11 osztállyal működik. Ezenkívül a Budapesti Fejlesztési Központban működik egy autószerelő műhely is, ahol az ultrahang-, video- és radarérzékelőkön alapuló legújabb vezetéstámogató rendszereket szerelik be az autókba.
Új épületkomplexum 32 milliárdos beruházással
A gyors ütemben növekvő fejlesztési feladatokhoz és a bővülő mérnöki létszámhoz igazodva idén augusztusban adták át a Bosch, fejlesztési központnak is helyet adó új központi épületét Budapesten. A komplexum felépítésére 2011 óta 32 milliárd forintot költött a Bosch, az új épületben mintegy ezer mérnök számára alakítottak ki munkaállomásokat. Az összesen 51 ezer négyzetméter alapterületű, nemrégiben átadott új épületben irodákat, kutatólaborokat, tanműhelyeket, illetve közösségi és inspirációs tereket alakítottak ki. Az új laborokban a nagyobb biztonságot és kényelmet nyújtó vezetéstámogató rendszerek fejlesztéséhez szükséges élettartam szimulációkon, megbízhatóság teszteken, analíziseken és folyamatteszteken dolgoznak a Bosch mérnökei. Az építkezés részeként egy négyszintes parkolóház is felépült a fővárosi központban. A Boschnak nem titkolt célja, hogy folyamatosan növelni szeretné az elindított projektek, az itt dolgozó mérnökök és az általuk benyújtott szabadalmak számát, ehhez az új központi épület megfelelő infrastrukturális hátteret biztosít.